Begäran om insatser enligt LSS
Begäran kallas den ansökan som du gör för att få stöd och service enligt LSS lagstiftningen.
Du, förälder eller legal företrädare kan begära insatser utifrån LSS. I begäran talar du om vilken eller vilka insatser du har behov av. Är ni två vårdnadshavare kommer båda att kontaktas.
Efter att du, en vårdnadshavare eller legal företrädare gjort en begäran får du träffa en handläggare som tillsammans med dig samtalar om dina behov och förutsättningar. Den första kontakten kan ske i hemmet eller hos oss.
Efter utredning fattas beslut om dina begärda insatser. Du får en kopia av utredningen med beslut.
Om du har skyddad identitet ska du inte använda denna e-tjänst. Kontakta då oss direkt istället. Ring kommunens kontaktcenter på 0372-78 90 00 och be att få prata med LSS-handläggare.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 6 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan gäller
- Begäran om insats
- Tidigare ansökan
- Anledning till begärd insats
- Bifoga läkarintyg
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in