Ansökan om insatser enligt SoL/Psyk
Boendestöd, dagverksamhet, kontaktperson och övriga insatser
Du som själv inte kan tillgodose dina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt kan ha rätt till bistånd enligt socialtjänstlagen.
Du eller din legala företrädare kan göra ansökan. I ansökan talar du om vilken eller vilka insatser du eller den person du företräder har behov av.
Det är kommunens biståndshandläggare som beslutar om du har rätt till stöd. Den första kontakten sker oftast över telefon. Det görs en utredning där du får träffa en handläggare som tillsammans med dig samtalar om dina behov och förutsättningar.
Efter utredning fattas beslut om de insatser du ansökt om. Du får en kopia av utredningen med beslut.
Om du har skyddad identitet ska du inte använda denna e-tjänst. Kontakta då oss direkt istället. Ring kommunens kontaktcenter på 0372-78 90 00 och be att få prata med biståndshandläggare
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 6 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan gäller
- Uppgifter på den person som ansökan gäller
- Ansökan om insats
- Anledning till begärd insats
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in