Orosanmälan till socialtjänsten vid misstanke eller kännedom om att barn far illa

LÄS MER

Att anmäla

Som privatperson har du möjlighet att vara anonym när du gör en orosanmälan. Om du väljer att uppge ditt namn kan socialtjänsten inte garantera din anonymitet. Då anmälan kommer att lämnas ut i sin helhet är det viktigt att tänka på hur du formulerar anmälan om du vill vara anonym. Skriv exempelvis inte att det gäller din granne, kollega eller annat som kan härledas tillbaka till dig som anmälare. 

Om du är osäker på om, hur eller vad du ska anmäla kan du alltid kontakta socialsekreterarna på socialtjänstens mottagningsgrupp. Det gör du via Ljungby kommuns kontaktcenter, tel. 0372-78 90 00.

Vad händer sedan?

Efter att en anmälan inkommit gör socialtjänsten en bedömning om hur man ska gå vidare med uppgifterna i anmälan. Som privatperson har du inte möjlighet att få information om bedömningen eller få återkoppling på hur socialtjänsten hanterar anmälan. Om din oro kvarstår efter att du har anmält bör du göra en ny anmälan. All personal inom socialtjänsten arbetar under sekretess och inga uppgifter lämnas ut till obehöriga.

Akut oro

Om din oro är akut - kontakta socialsekreterarna på socialtjänstens mottagningsgrupp via Ljungby kommuns kontaktcenter.
Telefon: 0372-78 90 00
Måndag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.00.
Övrig tid kontaktar du socialjouren via SOS Alarm 112.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa