Ansökan om tobaksförsäljningstillstånd
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om tillstånd för att sälja tobaksvaror enligt lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088). När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Dokument som du ska bifoga
Det blir smidigare för dig om du har de handlingar du behöver klart innan du startar e-tjänsten. Exempel på dokument som ska bifogas:
- Dokument som visar ägarförhållanden
- Egenkontrollprogram
- Underlag för kostnader och finansiering av verksamheten
Om kommunens prövning
Den som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror till konsumenter ska visa att han eller hon med hänsyn till sina ekonomiska och personliga förhållanden, och omständigheter i övrigt, är lämplig att utöva verksamheten. När en juridisk person ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande i den juridiska personen utreds. Personer med betydande inflytande kan till exempel vara aktieägare med betydande inflytande, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och bolagsdelägare. Uppgifter från Skatteverket och Kronofogden samt Polismyndigheten kan komma att begäras in i samband med att kommunen utreder lämpligheten.
Avgift
För att kunna handlägga din ansökan är det viktigt att samtliga handlingar bifogas och att ansökan i övrigt är så komplett som möjligt.
För handläggning av ansökan tas en fast avgift ut som motsvarar åtta (8) timmar. Hur stor avgiften blir beror på den gällande timavgiften, vilken framkommer i gällande taxa för tillsyn enligt lagen om tobak och liknande produkter som är antagen av kommunfullmäktige.
Avgiften beräknas på följande sätt: 8 timmar x timavgiften.
Konkurs
Om den som har ett försäljningstillstånd försätts i konkurs upphör tillståndet att gälla.
Om konkursförvaltaren avser att driva verksamheten vidare måste förvaltaren lämna in en ny ansökan om tillstånd. Kommunen ska behandla en sådan ansökan med förtur.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 6 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
Livsmedel och hälsoskydd
livsmedel.halsoskydd@ljungby.se
0372-78 90 00